Adverteren op televisie

Nog altijd is televisie het medium bij uitstek om in korte tijd een groot publiek te bereiken. De NPO staat met haar programmering garant voor een uitstekend bereik onder de hoger opgeleide Nederlanders. Ster & Cultuur richt zich op de in cultuur-geïnteresseerden onder hen, met de focus op de hogere welstandsklasse van 35 jaar en ouder.

Het Ster & Cultuurblok wordt uitgezonden binnen de Ster-reclameblokken, met een herkenbare introductie en afsluiting. Kwalitatieve programma’s zoals Nieuwsuur, Zembla en de NOS Journaals maken regelmatig onderdeel uit van het uitzendschema. Daarnaast zenden we uit rondom goed bekeken programma’s zoals De Wereld Draait Door, Buitenhof, Andere Tijden, Jinek, Podium Witteman, documentaires en films; programma’s die goed aansluiten bij de culturele doelgroep.

Je kunt in het Ster & Cultuur-blok adverteren met een commercial van 10, 15 of 20 seconden. Ander spotlengtes zijn op aanvraag.

Bij welke programma’s en op welke tijdstippen jouw commercial precies wordt uitgezonden, hangt uiteraard af van het beschikbare budget. Vooraf ontvang je het uitzendschema en hoor je wat het bereik van je campagne zal zijn aan de hand van GRP’s (Gross Rating Point). Eén GRP is 1% (bruto) bereik binnen de doelgroep. Het afgegeven aantal GRP's wordt gegarandeerd en gemonitord. Dat betekent dat als er onverhoopt minder mensen naar een bepaald programma kijken, er uitzendingen worden bijgeboekt om het afgegeven bereik te halen. Andersom kan het ook zo zijn dat er uitzendingen worden afgeboekt als er meer kijkers zijn dan verwacht.

Hoe het ook verloopt, wij zorgen er voor dat je commercial wordt uitgezonden rondom programma’s met een cultureel umfeld. Als adverteerder ben je verzekerd van een kwalitatieve campagne met een gegarandeerd bereik, waar je geen omkijken naar hebt.

Een ander belangrijk voordeel is het scherpe, culturele tarief. De zendtijd wordt ingekocht op de doelgroep 25-67 jaar, die bestaat uit ruim 9.710.000 personen. Het kost gemiddeld € 444,- ex. BTW om 1% van hen (ruim 97.100 contacten) te bereiken. Een vergelijkbare manier van inkoop rechtstreeks bij Ster (Your Time) kost € 634,- per GRP.

Op de GRP-prijzen zijn de maand- en marktindices van toepassing. 

Neem voor meer informatie contact met ons op voor een concreet voorstel.

Ster & Cultuurblok op televisie

Programmering

Om je een concreet beeld te geven van de blokken en programmering, vind je hieronder een voorbeeldschema van een campagne.

Dag Zender Tijdstip ca Programma voor Programma na Kijkdichtheid* 25-67
ma NPO1 23.54 Jinek NOS Journaal 3,9
ma NPO2 23.55 Vakant Podium Witteman 0,4
di NPO2 21.53 De 5 Smaken van Joël Nieuwsuur 1,5
di NPO2 23.55 2DOC Kunstuur HH 0,3
wo NPO2 20.17 Rail Away De Slimste Mens 2,4
wo NPO2 21.53 Zembla Nieuwsuur 1,7
do NPO2 09.10 NOS Journaal Tegenlicht 0,1
do NPO2 20.17 Rail Away De Slimste Mens 2,6
vr NPO1 07.35 NOS Journaal Goedemorgen Nederland 1,2
vr NPO2 20.20 Rail Away De Slimste Mens 2,3
vr NPO2 22.51 Het Pronkstuk van Nederland Speelfilm 1,2
za NPO2 20.19 Blauw Bloed Verborgen Verleden 1,7
za NPO2 21.50 Andere Tijden Nieuwsuur 1,9
za NPO2 22.30 Nieuwsuur Detective: innocent 1,8
zo NPO2 17.59 Kunstuur Podium Witteman 0,4
zo NPO2 20.58 Door het hart van China Tegenlicht 1,2

Film bij Ster & Cultuur

Cultuur Enzovoort draagt film een warm hart toe. Films zijn dan ook van harte welkom in het Ster & Cultuur blok. We wijden er zelfs een speciaal hoofdstuk aan binnen het blok: na de Ster & Cultuur leader en de commercials van culturele adverteerders, volgen de filmleader en de filmcommercials, waarna het blok wordt afgesloten met de culturele bumper.

Films volgen daarmee de culturele doelgroep: een in cultuur geïnteresseerd publiek, met de focus op de leeftijdsgroep vanaf 35 jaar in de hogere welstandsklasse.

Filmdistributeurs adverteren op dezelfde voorwaarden als andere (culturele) adverteerders.

Tarieven

Zoals gezegd kost een GRP bij Ster & Cultuur gemiddeld € 444,- voor toepassing van de markt- en maandindices (ten opzichte  € 634,- voor reguliere Your Time inkoop bij Ster). De mediakosten worden rechtstreeks aan de adverteerder doorberekend.

Voor onze werkzaamheden rekenen wij opstart-, begeleidings- en reserveringskosten (OBR) van € 650,- per televisiecampagne. Als het televisiebudget hoger is dan € 10.000,- rekenen wij additionele OBR-kosten van 5% over het budget boven de € 10.000,-.

Over Ster & Cultuurcampagnes wordt geen bureaucommissie verleend. Genoemde bedragen zijn exclusief BTW.

Commercial en productie

Om te zorgen dat je boodschap goed overkomt, is een sterke commercial van groot belang. Wij hebben veel ervaring met het produceren van commercials met een krachtige boodschap. Wij werken hiervoor al jaren samen met John Bake Post Productions. Uiteraard produceren we ook graag jouw commercial.

Lever je zelf een commercial aan? Hier vind je de specificaties om de televisiecommercial rechtstreeks aan te leveren bij Ster.

Productie

Als je de productie van je commercial aan ons uitbesteedt, gebeurt dat in samenspraak vanaf het eerste idee tot en met de laatste puntjes op de i.   We maken de commercial met het materiaal dat jij beschikbaar hebt. Voordat we de studio in gaan, bepalen we samen met jou het doel en de boodschap van de commercial, selecteren het beeldmateriaal en helpen met het formuleren van de voice-overtekst. Zodra jij tevreden bent met het resultaat, zorgen wij dat de commercial wordt aangeleverd bij Ster.

De kosten hiervoor bedragen € 1.250,- inclusief voice-over en exclusief muziek en BTW.

Sponsoren 

Het is mogelijk om sponsoren en/of commerciële partners te vermelden in de commercial. Aangezien we het belangrijk vinden dat de culturele boodschap voorop staat, is er een aantal voorwaarden gesteld aan deze sponsorvermelding. Wij vertellen je graag over de mogelijkheden.

Onze voice-overs

We werken met verschillende professionele mannelijke en vrouwelijke voice-overs die je commercial kunnen inspreken. Voor Beatrice geldt mogelijk een toeslag.

Beatrice
Joshua
Elisabeth
Ivo

Dit hebben we voor andere adverteerders gemaakt

CODA Museum - Expedition Nature
SieboldHuis - De Gemaskerde Krijger
Culturele Hoofdstad 2018
Museum Jan Cunen - Power Vrouwen
Mojo - Charles Aznavour
Introdans beweegt je